TRAKTORY, KOMBAJNY, POJAZDY ROLNICZE

Martin & Jacob: Nowe ciągniki rolnicze – wyjątkowo słaby styczeń

Początek roku na rynku nowych traktorów nie zapowiada dobrych zmian. W styczniu zarejestrowano zaledwie 469 szt., czyli o blisko 63 proc. mniej niż w grudniu i 27 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu roku 2015. To najsłabszy wynik od wielu lat – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.
 
Pierwszy miesiąc nowego roku nie był pomyślny dla producentów ciągników rolniczych. Spadki odczuli niemal wszyscy. – Obecny wynik jest na pewno najgorszym od czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a więc od 2004 r. Składa się na niego wiele czynników, są to m.in. niskie ceny w skupach i brak dotacji na zakup ciągników. W marcu kończy się kolejna tura naborów w ramach PROW, jednak nie wiadomo, kiedy pieniądze pojawią się na rynku. W obecnej sytuacji potrzeba jest reakcja producentów: przede wszystkim obniżenie cen i uruchomienie atrakcyjnych programów finansowania fabrycznego, które mogą skłonić rolników do inwestowania w tym trudnym okresie – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
 
Liderzy z Czech
W pierwszym miesiącu roku liderem rynku został Zetor. Zarejestrowano 77 ciągników tego producenta, czyli o 67 proc. mniej niż w grudniu i 39 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu roku 2015. Na drugim miejscu z wynikiem 66 sprzedanych szt. uplasował się New Holland. Taki wynik oznacza, że w porównaniu ze styczniem ubiegłego roku zarejestrowano o 33 proc. mniej niebiesko-białych ciągników. Podium ex aequo zamykają Kubota i John Deere. Obie marki wypuściły na rynek po 45 nowych traktorów.
 
Tym razem Proxima 90
W styczniowym zestawieniu modeli króluje Zetor Proxima 90, na zakup którego zdecydowało się 24 rolników. Jest to wynik o 3 szt. wyższy od odnotowanego przez ten sam traktor w analogicznym okresie roku 2015. Wiceliderem został Ursus C 380 – w sumie sprzedano 21 szt. tego konkretnego modelu. Na najniższym stopniu podium z wynikiem 17 rejestracji uplasował się Farmtrac 675DTN. W porównaniu ze styczniem ubiegłego roku sprzedaż tego modelu wzrosła o blisko 467 proc.
 
Mazowsze na topie
W regionach bez większych zmian. Pierwsze miejsce niemal tradycyjnie przypadło Mazowszu. Zarejestrowano tam 93 nowe ciągniki, co jest wynikiem o 24 proc. gorszym od ubiegłorocznego. Wiceliderem zestawienia pozostaje Wielkopolska, w której zarejestrowano 56 szt., a więc o blisko 47 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2015. Podium z wynikiem 36 rejestracji zamyka woj. lubelskie. Lubuszanie nabyli w omawianym miesiącu 36 nowych ciągników, czyli o 25 proc. mniej niż w styczniu ubiegłego roku.
 
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
 
 
Sprzedaż nowych ciągników rolniczych w styczniu 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka
Liczba ciągników rolniczych w styczniu
Udział rynkowy %
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Sty16-Sty15]
ZETOR
77
16,42%
-39,37%
NEW HOLLAND
66
14,07%
-33,33%
JOHN DEERE
45
9,59%
-47,67%
KUBOTA
45
9,59%
-2,17%
CASE IH
35
7,46%
-14,63%
URSUS
32
6,82%
39,13%
FARMTRAC
31
6,61%
34,78%
DEUTZ-FAHR
30
6,40%
-50,00%
VALTRA
21
4,48%
-16,00%
CLAAS
15
3,20%
0,00%
POZOSTAŁE
72
15,35%
-24,21%
 
469
100,00%
-26,72%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AgriTrac 2005–2016
 
 
Sprzedaż nowych ciągników rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka
Liczba ciągników rolniczych od początku roku
Udział rynkowy %
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku r.]
ZETOR
77
16,42%
-39,37%
NEW HOLLAND
66
14,07%
-33,33%
JOHN DEERE
45
9,59%
-47,67%
KUBOTA
45
9,59%
-2,17%
CASE IH
35
7,46%
-14,63%
URSUS
32
6,82%
39,13%
FARMTRAC
31
6,61%
34,78%
DEUTZ-FAHR
30
6,40%
-50,00%
VALTRA
21
4,48%
-16,00%
CLAAS
15
3,20%
0,00%
POZOSTAŁE
72
15,35%
-24,21%
 
469
100,00%
-26,72%
 
AgriTrac 2005–2016
 
 

 

© Copyright dobre-traktory.pl - dobre-traktory.pl. | All Rights Reserved.
Serwis dobre-traktory.pl nie odpowiada za informacje zamieszczone w serwisie.
Zamieszczone na stronach serwisu informacje o towarach i usługach nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 w związku z art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego.