TRAKTORY, KOMBAJNY, POJAZDY ROLNICZE

PRZEPISY DOT. WYREJESTROWYWANIA CIĄGNIKÓW ROLNICZYCH I PRZYCZEP BEZ ZMIAN

Lubuska Izba Rolnicza pismem z dnia 21 lipca br. wystąpiła do Krajowej Rady Izb Rolniczych o przekazanie wg właściwości wniosku dotyczącego zmiany przepisów wyrejestrowywania ciągników rolniczych i przyczep.

W odpowiedzi Minister Infrastruktury poinformował, iż „resort nie planuje zmiany przepisów ustawy — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn.zm.) w zakresie wyrejestrowywania pojazdów.

Pragnę wyjaśnić, że regulacje dotyczące wyrejestrowywania pojazdu określone są w art. 79 ustawy — Prawo o ruchu drogowym. Ponadto, system rejestracji oraz wyrejestrowywania pojazdów jest powiązany z systemem podatkowym, ubezpieczeniowym, rozwiązaniami w zakresie recyklingu pojazdów oraz zasadami dopuszczania i kontrolowania pojazdów w ruchu drogowym. Uwzględniając powyższe, należy wskazać, że przepisy art. 79 ustawy — Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określają zamknięty katalog przesłanek do wyrejestrowania pojazdu i wiąże się to co do zasady z permanentną sytuacją zaprzestania posiadania lub użytkowania pojazdu, taką jak: demontaż, zniszczenie, utrata, wywóz za granicę lub kradzież pojazdu. Zatem w intencji ustawodawcy wyrejestrowanie pojazdu jest ostateczne i oparte o decyzję właściciela wyrażoną wnioskiem o wyrejestrowanie pojazdu, popartym dokumentacją potwierdzającą rzeczywiste wystąpienie określonych ww. ustawą podstaw. Nie jest zatem możliwe, aby wyrejestrowanie pojazdu miało charakter swobodny, tymczasowy i nie poparty faktyczną utratą posiadania i możliwości korzystania z pojazdu.

Zwracam jednocześnie uwagę na regulacje ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji2. Zgodnie z art. 5 ust. 2 tej ustawy demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony wyłącznie na stacjach demontażu. Ustawata określa również czynności jakie wykonuje stacja demontażu, wśród których jest wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia (art. 3 pkt 10 lit. b ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji) oraz przepis kamy (art. 53a ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji2). Wyjaśniam, że ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji należy do właściwości Ministra Klimatu i Środowiska, dlatego też o wszelkie informacje w zakresie regulacji ujętych w tej ustawie należy zwracać się bezpośrednio do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

W odniesieniu do przepisów dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC informuję, że są one określone na gruncie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowycht Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnychnależącej do kompetencji Ministerstwa Finansów.

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056).
  • Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 621, z późn. zm.)”

 

Pismo KRIR >> otwórz

Pismo MI >> otwórz


Źródło
Lubuska Izba Rolnicza
http://lir.agro.pl/

 

© Copyright dobre-traktory.pl - dobre-traktory.pl. | All Rights Reserved.
Serwis dobre-traktory.pl nie odpowiada za informacje zamieszczone w serwisie.
Zamieszczone na stronach serwisu informacje o towarach i usługach nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 w związku z art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego.