W kwietniu zarejestrowano 394 przyczepy rolnicze. Rynek odnotował zatem 6% wzrostu w stosunku do marca. Wolumen był jednak o 8% niższy od tego z analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Tegoroczny rynek przyczep powoli się rozpędza. Choć kwiecień przyniósł niewielki wzrost rejestracji, pozytywnym sygnałem może być zróżnicowanie potrzeb rolników. Dzięki temu w całym kraju utrzymuje się popyt na pojazdy o różnej ładowności– mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Wzrost konkurencyjności
Najwięcej zarejestrowanych przyczep pochodziło z oferty producenta z Narwi. Marka Pronar odnotowała sprzedaż 164 konstrukcji –to o 15% więcej niż w marcu. Wynik przełożył się jednak na 23% spadku w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Drugą lokatę objął Metal-Fach, z liczbą 51 rejestracji. Popyt na przyczepy tego producenta zmalał o 2% zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak i kwietniem ubiegłego roku. Podium zamknął Wielton. Wydano tablice do 33 pojazdów z logo tej marki. Taki wynik przełożył się na 3% spadku w stosunku do marca. Był jednak o 65% wyższy od tego z kwietnia zeszłego roku.
Ciągła zmiana potrzeb
Najczęściej wybierano pojazdy o ładowności 10–13 t. W kwietniu zarejestrowano 118 takich przyczep, a więc o 2% mniej niż w marcu. Wspomniany tonaż odnotował także 12% spadku w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Druga pod względem popularności była ładowność 13–17 t, reprezentowana przez 58 przyczep. Popyt na takie konstrukcje spadł o 3% w ujęciu miesięcznym. Był jednak o 23% wyższy od tego z kwietnia 2018 roku. Czołówkę zamknął przedział 5–6 t. Zarejestrowano 52 takie pojazdy, a więc o 37% więcej niż w poprzednim miesiącu. Tonaż odnotował jednak 16% spadku w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Przetasowanie w regionach
Na pierwsze miejsce w zestawieniu województw o największych potrzebach awansowała Lubelszczyzna. W kwietniu odnotowano tam rejestrację 56 przyczep – to o 14% więcej niż w marcu. Wynik przełożył się także na 8% wzrostu w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Druga lokata przypadła Mazowszu. Wydano tam tablice do 42 pojazdów. Zapotrzebowanie spadło o 11% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Było również o 7% niższe od tego z kwietnia zeszłego roku. Na trzecim miejscu uplasowała się Wielkopolska, z liczbą 40 rejestracji. Taki wolumen oznacza 27% spadku w stosunku do marca, ale 14% wzrostu w porównaniu tym samym okresem 2018 roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
www.martin-jacob.com
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych w kwietniu
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Kwi19-Kwi18]
|
PRONAR
|
164
|
41,62%
|
-23,36%
|
METAL-FACH
|
51
|
12,94%
|
-1,92%
|
WIELTON
|
33
|
8,38%
|
65,00%
|
ZASŁAW
|
26
|
6,60%
|
62,50%
|
METALTECH
|
25
|
6,35%
|
-16,67%
|
CYNKOMET
|
12
|
3,05%
|
20,00%
|
MEPROZET
|
9
|
2,28%
|
-30,77%
|
PPHU WODZINSKI
|
9
|
2,28%
|
50,00%
|
POMOT
|
7
|
1,78%
|
-12,50%
|
AUTO-TECH
|
7
|
1,78%
|
16,67%
|
POZOSTAŁE
|
51
|
12,94%
|
-5,56%
|
|
394
|
100,00%
|
-8,16%
|
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych od początku roku
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [narastająco od początku r.]
|
PRONAR
|
559
|
40,89%
|
-20,60%
|
METAL-FACH
|
180
|
13,17%
|
-1,64%
|
WIELTON
|
102
|
7,46%
|
20,00%
|
ZASŁAW
|
86
|
6,29%
|
48,28%
|
METALTECH
|
80
|
5,85%
|
-33,88%
|
CYNKOMET
|
54
|
3,95%
|
42,11%
|
PPHU WODZINSKI
|
48
|
3,51%
|
108,70%
|
MEPROZET
|
42
|
3,07%
|
40,00%
|
POMOT
|
25
|
1,83%
|
19,05%
|
MARPOL
|
24
|
1,76%
|
4,35%
|
POZOSTAŁE
|
167
|
12,22%
|
-5,11%
|
|
1367
|
100,00%
|
-6,50%
|