W związku z wątpliwościami rolników czy wszystkie pojazdy rolnicze, włączając w to ciągniki z zagregowanymi maszynami i urządzeniami, poruszające się po drogach publicznych wymagają odrębnej rejestracji, homologacji lub pozwoleń dopuszczających je do ruchu, Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o wyjaśnienie przedmiotowej kwestii.
W odpowiedzi z dnia 8 czerwca br. Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury przekazał, że kwestia dopuszczenia do ruchu, w szczególności wymagań stosowanych w procedurze homologacji pojazdu typu UE dla pojazdów rolniczych, są w sposób precyzyjny wskazane w rozporządzeniu nr. 167/2013 z dnia 5 lutego 2013r. Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, które jest stosowane bezpośrednio w polskim porządku prawnym.
Art. 2 ust. 1 ww. rozporządzenia określa zakres stosowania ego aktu do pojazdów rolniczych i leśnych:
- ciągniki (kategorie T i C)
- przyczepy (kat. R)
- wymienne urządzenia ciągnięte (kat. S)
Na podstawie art. 8 ust. 1 w/w rozporządzenia to na producencie pojazdu spoczywa obowiązek uzyskania świadectwa homologacji typu UE w przypadku wprowadzenia to obrotu nowych pojazdów rolniczych kategorii T,C,R,S. To producent dokonuje klasyfikacji produkowanych przez siebie pojazdów do jednej z wskazanych kategorii, opierając się na kryteriach i definicjach wynikających z art. 3 oraz 4 w/w rozporządzenia. Jeśli pojazdy zostały skonstruowane przez danego producenta w sposób klasyfikujący je do kat. R lub S muszą być one bezwzględnie objęte ważnym świadectwem homologacji typu UE pojazdu wydanym na podstawie wskazanego powyżej rozporządzenia.
Szczegółowe informacje mogą Państwo znaleźć tutaj.
Opracowanie: Robert Hyżorek
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/